23948sdkhjf

MIL inviterer til bruk av additiv hybridmaskin

I laboratoriet til Mechatronics Innovation Lab i Grimstad (MIL) er det mye morderne teknologi som industrien kan benytte. En av maskinene med mye potensial er DMG Mori Lasertec 65 3D hybrid. Dette er en hybridmaskin som både maskinerer og 3D-printer i metall. MIL inviterer nå bedrifter til å benytte seg av denne maskinen til sine egne ideer og prosjekter.

 

MIL ble åpnet i 2017 og har som mål å gi universiteter, skoler og industrien mulighet til å forske og teste robotteknologi, additiv produksjon, AR, AI, VR og mange flere teknologier på forskjellig vis.

- Vårt oppdrag er å senke terskelen for å prøve ut ny teknologi. Vi kjøpte inn denne hybridmaskinen nettopp for at bedrifter skal kunne komme til oss og teste ut maskinen til sine prosjekter. På denne måten får bedriften bygget opp kompetanse og erfaring på en ny teknologi, uten å risikere et bomkjøp dersom det ikke skulle passe for sin bedrift, sier Ole-Bjørn E. Moe, teknologiansvarlig for additiv produksjon hos MIL.

 

Mange muligheter

Det er spesielt mekaniske verksteder som kan utnytte potensialet til denne teknologien mener MIL. Å kjøre en slik maskin krever kompetanse i form av CAD og CAM, maskinering og generell håndtering av en slik maskin som mekaniske verksteder er godt kjent med. Det nye aspektet er laseren og metallpulveret som brukes til 3D-printing, men her kommer maskinen med gode, ferdige parametersett for mye brukte legeringer.

At man kombinerer denne 3D-print teknologien, kalt «Laser Metal Deposition», i en maskineringsmaskin åpner opp for mange bruksområder:

Cladding: Man kan legge på et nytt lag med materiale på eksisterende komponenter for å forbedre enten korrosjon- eller slitasjemotstanden.

Reparasjon: Man kan maskinere vekk skader på en komponent, og bygge opp nytt materiale der skaden var plassert.

3D-printe nye komponenter: Man kan 3D-printe komponenter fra grunnen av, spesielt komponenter som er kompliserte å maskinere.

3D-printe på eksisterende komponenter: Man kan legge til nye elementer på eksisterende komponenter, for eksempel en rørbend i en spesiell form som ikke lett å få tak i på andre måter.

 

Får økonomisk støtte

Kan bedriftene som vil benytte teknologien søke om støtte noe sted?

- Ja, hvis bedriften har under 100 ansatte kan de søke støtte fra Norsk Katapultordning (Støtte til katapult-prosjekt - Norsk katapult). Det første steget i denne støtteordningen er beregnet for kompetanseheving, og sånn sett godt egnet til dette. MIL er partner i Future Materials katapulten, så vi kan være behjelpelige med denne prosessen, svarer Ole-Bjørn E. Moe, og legger til:

- Den interesserte bedriften vil kunne få kurs av oss på MIL om hvordan denne teknologien funker og hvor den gir verdi. Etter et slikt introkurs er det beste å «learn by doing», så da kobler vi bedriften sammen med vår operatør, og vi kan tar for oss et case bedriften kommer med.

Kan man få hjelp til design eller redesign hos MIL?

- Ja, det vil nesten alltid være nødvendig med noen endringer. Vi hjelper med å identifisere hva disse endringene vil være, og i noen tilfeller også kunne utføre redesignet, svarer Moe.

Hva koster det?

- Det er vanskelig å si noe fast her. Det vil bero på materialet, kompleksiteten, kompetansenivået på bedriften og andre faktorer, men jeg kan si at vi rekker å lære mye innenfor rammene til katapultordningen, sier Moe. 

 

Tar risikoen

- Vi er overbevist om at denne teknologien kommer til å bli et vanlig syn i mekaniske verksteder fremover. Men, det er klart at det å investere i en slik teknologi er knyttet til mye risiko, og det er her vi kommer inn, forteller Moe og legger til:

- Vi har tatt risikoen slik at mekaniske verksteder kan komme til oss for å lære om teknologien, bruke den til sine prosjekter, for senere å gjøre seg opp en mening om de ønsker en slik maskin selv. Og da vet man akkurat hva man går til. Vårt oppdrag er å gjøre dere mer konkurransedyktige gjennom bruk og forståelse av ny teknologi. Ta kontakt med oss, inviterer Ole-Bjørn E. Moe.

 

For mer informasjon se: www.mil-as.no

Kilde: Mechatronics Innovation Lab

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095