23948sdkhjf

Digital skolegang hos Trumpf i Ditzingen

Fra digitale tavler og VR-hodesett til læreravatarer, fortsetter digitaliseringen å slå inn i voksenutdanning og yrkesopplæring. Dette gjelder spesielt Trumpfs treningssenter i Ditzingen, hvor Francesco De Marco planlegger virtuelle læringsformater som snart vil tillate trenere å tilkalle kunders maskiner ved å trykke på en knapp.

 

Det er en travel dag på Ditzingen Training Center. 20 maskiner er spredt rundt i den store hallen, som er oversvømmet med høstsolskinn. Hver maskin er omgitt av en liten gruppe opplæringsdeltakere som tar notater, spør Trumpf-ekspertene spørsmål og prøver berøringsskjermene på maskinene.

- Dette er en ganske typisk dag for oss, sier Francesco De Marco, opplæringssenterets e-læringsansvarlig, mens han rusler gjennom hallen, og legger til:

- Tradisjonell ansikt til ansikt-undervisning har fortsatt en viktig rolle å spille i utdanning til tross for online læringsverktøy, og det ser jeg ikke som endrer seg i fremtiden.

 

3D-printer i VR

Sammen med sine ansatte og kolleger utvikler De Marco digitallæringsformater. Han fører oss inn i et svakt opplyst klasserom, hvor medarbeider Christopher Poppel utfører reparasjon og vedlikehold på en maskin med et virtuelt virkelighetshodesett og tohåndskontroller. TruPrint 3000 3D-printeren han for øyeblikket jobber med er projisert på skjermen foran oss.

- VR vil spille en viktig rolle i hvordan folk lærer i fremtiden, sier De Marco og peker på kollegaen. Poppel har nettopp aktivert en printerjobb på den virtuelle maskinen ved å klikke på en knapp på en av hans håndkontroller. - Den virtuelle verden vil forbedre ansikt til ansikt-trening i stedet for å erstatte den, mener De Marco.

- En grunn er at VR ikke har haptisk (sanselig) tilbakemelding. For å bruke en momentnøkkel ordentlig, for eksempel, må mekanikere føle vekten av verktøyet i hånden og høre det i bruk. Du kan ikke få det i en VR-applikasjon. Men hva VR kan gjøre er å gi et inntrykk av hvordan maskinen fungerer og lar folk prøve ting uten risiko for å ødelegge noe.

 

“Digitale innfødte har et forsprang”

VR-applikasjonen er en del av VASE-prosjektet, som står for virtuelle og analytiske tjenester innen maskin- og fabrikkteknikk. VASE er et forsknings- og utviklingsprosjekt finansiert av det tyske Forbundsdepartementet for utdanning og forskning - og Ditzingen Training Center er en av organisasjonene som deltar. Med en årlig totalt nesten 50.000 opplæringsdager, cirka 2500 opplæringsdager for e-læringsdeltakere og rundt 500 forskjellige typer kurs, er Ditzingen Training Center det største av Trumpfs åtte opplæringssentre over hele verden. Senteret, som ledes av Stephan Bundschu, er en pioner innen å sette globale standarder. Trumpf startet innlemming av digitale læringsmetoder i opplæringsprogrammene så tidlig som i 2014. En del av drivkraften var å gi kunder og ansatte fleksibiliteten til å velge når de vil ha opplæring og delta uansett hvor de er og bruker datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Senteret bruker nå totalt fire veletablerte e-læringsmetoder. Den første, nettbaserte opplæringen, gir brukerne muligheten til å delta på nettkurs på et tidspunkt de selv velger. De andre er et virtuelt klasserom, som deltakerne kan delta fra hvor som helst, men til en planlagt tid når både læreren og studentene er online. Læreren bruker vanligvis en digital tavle, og deltakerne kan kommunisere med hverandre via lydkonferanser samt tekstchatter. En tredje måte å lære hvordan bruke Trumpf-maskiner er gjennom videoopplæringsprogrammer. Disse fokuserer på et definert sett med driftstrinn og hjelpelevene finner svar på spesifikke spørsmål, og er tilgjengelig døgnet rundt. Det fjerde alternativet er instruksjonsvideoer. Disse tar ting til neste nivå ved å veilede seeren trinn for trinn gjennom mer komplekse situasjoner. Alle delæringsmoduler er tilgjengelig på både tysk og engelsk, og Trumpf kan også tilby dem på andre språk på forespørsel.

- Vi prøver å utforme opplæringsmateriellet vårt på en måte som er tilgjengelig for alle. Det er stor variasjon i gjennomsnittsalder på treningsdeltakerne våre. Digitale innfødte har absolutt et forsprang, men opplæringsmaterialet vårt går også veldig bra sammen med min generasjon, sier De Marco.  

Treningssenteret i Ditzingen fremfører en rekke andre oppgaver i tillegg til å tilby digital læring. Teamet gir også råd til Trumpf-avdelinger om hvordan du bruker e-læringsverktøy og navigere i juridiske spørsmål.

 

Rett maskin vises ved berøring av en knapp

De Marcos entusiasme for å prøve ut nye ting er det som motiverer ham å komme med nye læringsformater.

- Jeg elsker å være den første til å prøve ut nye teknologier. Min første erfaring med VR prøvde forskjellige VR-hodesett hjemme med sønnen min og vennene hans. I dag er jeg ganske flink til å få øye på ting som må forbedres i opplæringen vår - for eksempel hvis jeg ikke finner veien rundt et VR-miljø eller om voice-over ikke stemmer overens med læringsinnholdet, sier maskinteknikkeksperten, som har jobbet i Trumpf siden 1989.

Likevel er virtuell virkelighet bare ett av verktøyene Ditzingen Training Center tar i bruk for fremtiden. De Marco og teamet hans eksperimenterer for tiden med en rekke andre tilnærminger. Et eksempel er mikrolæring, en strategi som bryter ned læring i håndterlige porsjoner. Deltakerne kan velge nøyaktig hvilke elementer de ønsker å lære uten å måtte pløye gjennom en hel modul. Tanken er å bruke videoopplæringsprogrammer og instruksjonsvideoer som kommer rett til poenget og oppmuntrer seere til å reflektere over hva de har lært. De Marco drømmer også om en dag å lage en helt digitalt opplæringssenter der alle de forskjellige læringsformatene vil være tilgjengelig på nettet. Han tror på å holde et åpent sinn og lære nye ting fordi, som vi alle vet, læring stopper aldri -og heller ikke søket etter nye læringsmetoder.

 

For mer informasjon se: www.trumpf.com og www.pantronic.no

Kilde: Trumpf

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.141