23948sdkhjf

Brødrene Aa med mer fra RNM

Brødrene Aa er verdensledende innen bygging av hurtigferger laget av karbonfiberkompositter. Verftet ligger i Hyen på vestkysten av Norge og sysselsetter 170 fagarbeidere. Med fulle ordrebøker er aktiviteten stor og da man fikk behov for nye maskiner falt valgt igjen på Roy Nilsen Maskinagentur AS (RNM).

 

Brødrene Aa er kjent for å være banebrytende i bruken av  komposittmaterialer for hurtigfergeapplikasjoner, først med glassfiberkompositter på 1970-tallet og i dag med karbonfiberkompositter.

- Våre ferger har betydelig lavere miljøavtrykk enn konkurrenter som produserer i metall, noe som i disse tider vekker interesse fra inn- og utland. Dermed får vi mange kontrakter og har fullt opp med arbeid, sier Ole Matias Aa, daglig leder i Brødrene Aa Eiendom som er medeier i skipsverftet Brødrene Aa AS. Han tar Maskinregisteret med på omvisning på verftet.

 

Modulbasert «håndarbeid»

Brødrene Aa har satset fullt på utvikling og produksjon av katamaranferger i karbonkompositt. Konseptet er like genialt som det er enkelt; oppå to separate skrog plasseres to dekk som inneholder passasjerdekk og kommandodekk. I skrivende stund er det to ferger til ombygging, en i Eikefjord og en i Hyen.

- Vi holder på å bygge om fergene Baronen og Baronessen som går i Oslofjorden. Vi bygger om båtene for elektrisk drift og det medfører at vi også forlenger skrogene med ti meter for å øke oppdriften, forteller Aa.

Verftet opererer med moduler i ulike slag, men det er mye kundetilpassing og «håndarbeid».

- Vi har tre ulike størrelser på skrogene, og selv om alle kunder kan forvente sine eksklusive design har vi skalerbare modulsystemer der det er mulig, forklarer Ole Matias mens han viser rundt i avdelingen der man fremstiller karbonkomposittpaneler.

 

Totalleverandør

Den tradisjonsrike familiebedriften gjør det meste i egne lokaler, alt fra konstruksjon og design av alle systemer til produksjon av rørsystemer og fysiske konstruksjoner.

- Selvsagt kjøper vi inn eksempelvis motorer, skipsutstyr og passasjerstoler, men du kan godt kalle oss totalleverandør, kommenterer Ole Matias.

 

Velger RNM igjen

Turen går videre til det mekaniske verkstedet der vi finner nylig innkjøpte platesaks 10 mm og 125 tonn kantpresse.

- Det er mange ting om bord på et skip som fremstilles i metall, eksempelvis deksler og ulike styringsskap, forteller Magnar Rauset, avdelingsleder hos Brødrene Aa i Hyen.

Han forteller at man til verftet i Hyen fikk levert en ny 125 tonn kantpresse fra RN Maskinagentur & Service i 2020, og at da det ble behov for en kantpresse ved verftet i Eikefjord bestilte man en tilsvarende maskin.

- Det er en stor ære å få levere maskiner til verdens ledende verft innen katamaranferger i karbonfiberkompositt som så til de grader har kvalitet i fokus, sier Roy Nilsen, maskinforhandler og fagspesialist med 50 års fartstid i bransjen.

- Våre erfaringer med kantpressen, og servicetilbudet over to års bruk, er gode, og da ble det ikke vanskelig å velge RN Maskinagentur på nytt. Samtidig, da vi så det nødvendig å fase ut en eldre platesaks, slo vi til med en ny 10 mm platesaks fra samme leverandør, sier Rauset, og legger til:

- Roy Nilsen er en bransjemann som imponerer med sin fagkunnskap og evne til å se vårt behov. At maskinene han selger har konkurransedyktige priser veier også tungt når man skal investere i maskiner for de neste 20+ årene, konkluderer Magnar Rauset.

 

For mer informasjon se: www.braa.no og www.rnmaskinagentur-service.no

 

Fakta:

Brødrene Aa har bygget et omfattende utvalg av båter de siste 60 årene. Navnet tilhører brødrene Olav Aa (1920-2006) og Bertel Aa (1919-2009), som grunnla selskapet i 1947. På 1940- og 1950-tallet laget verftet fritidsbåter i mahogni. Etter hvert ble det bygget større passasjerferger i tre. På midten av 1970-tallet gikk selskapet over til komposittmaterialer og bygget det første GRP-Sandwich-fartøyet noensinne godkjent av DNV.

På 1980-tallet var Brødrene Aa pioner innen bruk av luftputeteknologi på passasjerfartøy, og produserte Surface Effect Ships (SES) for det internasjonale markedet. Disse fartøyene opererte med hastigheter på nesten 50 knop.

På begynnelsen av 1990-tallet laget Brødrene Aa luksuriøse megayachter av høy kvalitet, men utover på nittitallet begynte verftet å fokusere på andre komposittprodukter som togkarosseri og undervannsbeskyttelse.

Ved å utnytte komposittekspertise, kom Brødrene Aa inn i hurtigbåtvirksomheten på begynnelsen av 2000-tallet med verdens første kommersielle passasjerfartøy laget i karbonfiber. Dette teknologi-gjennombruddet har ført til en ny æra innen skipsbygging for verftet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.798