23948sdkhjf

Widerøe vil doble syklustiden for Dash-flyene

Widerøe Technical Services i Bodø bidrar til at Widerøe Flyveselskap AS unngår ytterligere miljøfotavtrykk utover hva som er nødvendig. Ved å satse på å vedlikeholde flåten sin har flyverkstedet økt antall livssykluser på flyselskapets Dash 8-maskiner med femti prosent. Nå siktes det mot å doble antallet totalt.

 

Før pandemien kontaktet maskinforhandler Idar Tiller Maskinregisteret og spurte om vi ikke kunne besøke hans kunde Widerøe Technical Services (WTS) i Bodø. Tiller, som er daglig leder av maskinforhandler Exel Machines, kunne fortelle at Widerøe hadde investert i flere maskiner som han hadde levert, men også at flyverkstedet i Bodø var verd å skrive om av andre grunner også, nemlig forlengelsen av antall sykluser for flytypen Bombardier Dash 8.

 

Store ambisjoner større

Widerøe fokus på bærekraft inkluderer blant annet å forlenge levetiden på flyflåten. På den måten unngår selskapet ytterligere miljøutslipp frem mot neste generasjons fossilfrie luftfartøy og holder kostnadene nede.

Målsettingen var til å begynne med å øke antall sykluser med femti prosent, altså antall takeoff og landinger, fra flyprodusentens «levetidsberegninger» på 80.000 sykluser til 120.000 sykluser med Widerøes eget verksted i Bodø.

Bransjefolk mente at dette var store ambisjoner, men Widerøes dyktige stab beviste fort at dette var mulig.

Da Maskinregisteret besøkte Widerøe Technical Services på forsommeren 2023 hadde man på flere av Dash 8-100 flyene for lengst passert 80.000 sykluser, og nå tror man at det kan være mulig å nå 160.000 sykluser.

 

Flyprodusenten imponert

Skepsisen blant bransjefolk er for lengst stilnet og gått over til beundring. Fagfolk fra hele verden besøker Widerøes tekniske base i Bodø, inkludert flyprodusentens egne teknikere, som er imponert over hvor profesjonelle og flinke Widerøes folk er.

Hva er hemmeligheten?

- Vel, vi har en bedriftskultur som inkluderer og maner til innsats på mange felt. Vi er en sammensveiset gjeng, fra administrasjon, bakkemannskap, flyvende kollegaer og alle i drift og vedlikehold. Det er som en familie, og dem passer vi godt på, svarer Svenn-Thorbjørn Andersen i maskineringsverkstedet og fortsetter:

- Vi driver service og vedlikehold på flere flyplasser, men det er bare her i Bodø vi utfører full overhaling av alle komponentene vi har tillatelse til av flyprodusenten å vedlikeholde, modifisere eller produsere.

 

Stor satsing på verkstedet

Viljen og evnen til å nå sine mål har Widerøe vist gjennom solid satsing på moderne maskiner og dyktige fagfolk. Maskineringsverkstedet, som er en underavdeling av komponentavdelingen, har åtte ansatte samt en lærling. I 2020 reiste folk fra Widerøe Technical Services i Bodø, sammen med maskinforhandler Exel Machines, til den taiwanske maskinprodusenten YCM for å vurdere innkjøp av et vertikalt høypresisjons maskineringssenter, og lot seg imponere.

- Vi har gode erfaringer med denne YCM-maskinen, men også med de to nye og de fem tidligere Colchester dreiebenkene levert av Exel Machines, forteller Andersen.

Maskineringsverkstedet sammen med de andre avdelingene, dekker hele verdikjeden til Dash-flyene.

- I tillegg til vårt komplette maskineringsverksted har vi egen avdeling for ikke destruktiv testing (NDT), og med 3D-skanner og 3D-printer utfører vi reverse engineering. Noe som gir et godt utgangspunkt for å gjenskape gamle utgåtte reservedeler, under tett samarbeid og godkjenning hos flyprodusenten DeHavilland, forklarer Andersen.

Dessuten utfører WTS sveising, forming, overflatebehandling, testing, måling og dokumentasjon.

 

Kan flykomponenter

Andersen viser rundt i de ulike avdelingene. I interiøravdelingen står det seter, kabinvogner og ulike interiørdeler klare til utbedring. I strukturavdelingen undersøkes og forbedres komponenter til flyenes skrog.

- Vi er de eneste som, utenom flyprodusenten, er offentlig godkjent og innehar rettigheter til å lage komponentene til Dash 8-100 flyene. I tillegg til allerede godkjente deler forespør vi ofte produsenten om vi kan utføre reverse engineering og lage nye deler. Vi lager motorfestene i stål som flyprodusenten sertifiserer hver gang, og dessuten fremstiller vi spesialverktøy, sier Andersen.

Som da mer enn 300 meter med aluminiumrør skulle erstattes med stålrør da flyene fikk utvidet levetid. Da ble det laget egen maskin til å bøye rørene.

- Tilliten vi får fra flyprodusentene beviser at Widerøe Technical Services kan lage flykomponenter her i Bodø, konkluderer Svenn-Thorbjørn Andersen.

 

Luftfartens miljøpris

På Widerøes hjemmeside skriver flyselskapet at:

«Air Transport World (ATW) – luftfartens ledende bransjemagasin – kårer hvert år de beste flyselskapene i ulike kategorier. Miljøprisen Eco-Airline of the Year 2022 gikk til norske Widerøe. Widerøe får prestisjefylt internasjonal miljøpris, takket være offensiv satsning på elfly.»

 

Fakta:

I Bodø finner du hovedkontoret til widerøekonsernet. Her finner du den største vedlikeholdsbasen og ledergruppen i Widerøe Technical Services. WTS er en «Full Service MRO» (Maintenance, repair and operations) med cirka 400 medarbeidere på fem lokasjoner rundt om i Norge som jobber døgnet rundt for å holde Widerøes fly i drift.

WTS er et datterselskap av Widerøe AS. Widerøe-konsernet er eid av selskapene Flyco og Fjord1. I juli 2023 gikk Norwegian ut og sa at de ønsker å kjøpe Widerøe. Saken er nå hos konkurransetilsynet.

For mer informasjon se: www.wideroetechnical.com og www.wideroe.no og www.exelmachines.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.267