23948sdkhjf

Laseren er fortsatt raskest

Det er to emner som laserentusiaster pleide å sky vekk fra når de snakket om overflatebelegg som beskytter deler mot slitasje og korrosjon: tynne lag og hastighet. Men EHLA har endret alt det.

Fra kutting og sveising til påføring av belegg, ihuga laserfans tror at lyset alltid er et bedre valg enn andre verktøy. Så det er frustrerende når det viser seg ikke å være tilfelle. For eksempel, når en kunde krever et belegg bare 0,1 millimeter tykt på en hydraulisk sylinder med et areal på en halv kvadratmeter, og ønsker det repetert flere ganger - helst i morgen. Det pleide å være slik at laser disipler som oss kunne gjøre lite i slike tilfeller. Vi visste at teknologier som hardforkromming eller termisk sprøyting ville være langt raskere. Og enda verre, en laser kunne ikke engang produsere et så tynt belegg!

Unik prosess

Fraunhofer Institute for Laser Technology ILT var fast bestemt på at noe måtte gjøres, spesielt siden lasermetalldeponering tilbyr slike fremragende sprekkfrie og porøse overflater med metallurgisk binding. Det er derfor vi kom opp med EHLA, vår nye teknikk for ekstremt høyhastighets lasermetalldeponering. Nøkkelen ligger i hvordan pulveret deponeres. I stedet for å blåse metallpulver på delen og bruke laserlys for å generere et smeltebasseng der pulveret lander, treffer EHLA-prosessen pulveret med laserlys høyere opp, til og med før det når smeltebassenget.

Lyset varmer pulveret nesten opp til smeltepunktet mens det fortsatt er på vei til delen. Det betyr at laserstrålen kan reise langs den programmerte banen langt raskere og sveisedybden er langt tynnere. Laseren produserer mye finere perler og påfører energien den leverer langt mer effektivt til oppgaven med å danne et belegglag. EHLA kan oppnå beleggingshastigheter på 250 kvadratcentimeter per minutt og produserer belegg så tynne som 10 mikrometer. Dessuten kan EHLA-behandlingshodet enkelt innlemmes i eksisterende maskiner. Så laser entusiastene kan igjen stå rakrygget og møte verden med en fornyet følelse av stolthet!

For mer informasjon se: www.fraunhofer.de og www.trumpf.com

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062