23948sdkhjf

Imenco skal flytte vikingskipene - krever høy presisjon

Imencos avdeling på Voll på Jæren er historisk sett mest kjent for å utvikle og produsere teknologi til oljeindustrien, men i disse dager er det også fokus på flytting av vikingskip.

 

Sist gang Maskinregisteret var på besøk het bedriften Malm Orstad, eller «Malmen» på folkemunne. Etter eierskifte i 2020 har bedriften samme navn, men nå er den en avdeling i det globale industrikonsernet Imenco.

Her på Voll er det hektiske dager, for ikke bare er det full fart i oljeindustrien, Imenco har mange ben å stå på og noen av dem skal drive med vikingskip.

 

Stort teknologispekter

Imenco har vokst til en internasjonal gruppe av selskaper som sysselsetter 300 medarbeidere, hvorav 10 prosent jobber innenfor FoU. Gruppens produktspekter er basert på kunnskap tilegnet gjennom mange års produktutvikling og forbedring og som spenner over flere fagfelt. Selskapets mange ingeniører er spesialisert innen mekanikk, hydraulikk og elektronikk, og Imenco leverer tjenester til verdens ledende olje- og boreselskaper. Dessuten også til luftfart, akvakultur, marin industri og gruvedrift.

Eksempler på virksomhetsområder er CCTV visuelle overvåkingssystemer, mekaniske subsea-løsninger, undersjøisk katodisk beskyttelse, undervannskameraer, lys og elektronikk, subsea akustikk, hydraulikk, luftfartsdrivstoffsystemer og anodesystemer.

- Vi leverer ingeniørtjenester fra ide til ferdig leveranse, både egenutviklede samt produkter for kunder. Naturligvis utfører vi fabrikasjon og maskinering til de fleste formål, forteller Martin Tønnessen,

avdelingsleder hos Imenco Hydraulics & Machining.

 

Samme som før men annerledes

Tønnessen viser rundt i lokalene på Voll.

- Mye er det samme som da du var her før eierskiftet, vi har flyttet noen maskiner til og fra andre avdelinger i konsernet, men her kan du se at vi har investert i en nyttig teknologi, nemlig erodering.

Vi stopper opp ved en Ona trådgnistmaskin og møter Andre Malmin som viser oss maskinen.

- Med denne maskinen lager vi utrolig nøyaktige komponenter man ikke kan få til med annen teknologi. Sammen med alle våre avanserte sponfraskillende CNC-maskiner kan vi levere hele spekteret fra bittesmå presisjonsdeler til store, mange meter lange, dreide komponenter til all slags industri, sier Malmin.

 

Skal flytte vikingskip

- Det du nå skal se vil kanskje overraske deg, for vi har fått i oppdrag å flytte vikingskipene som står på vikingskipmuseet på Bygdøy i Oslo.

Tønnessen viser frem noen trekonstruksjoner som står oppstilt på fabrikkgulvet.

- Her bygger vi opp det som blir løfte og transportsystemet som skal frakte de skjøre skipene fra de gamle lokalene over i det nye vikingskipmuseet som skal stå ferdig i 2025. Alt gjøres med millimeterpresisjon på nivå med, eller faktisk til tider høyere enn de fleste oppdrag vi gjør innen oljeindustrien. En minste feil og vi kan risikere å skade over tusen år gammel nasjonalskatt. Så det skal vi unngå, understreker Tønnessen.

Hva vil dette oppdraget ha å si for Imenco?

- For vår del blir det ikke bare en fjær i hatten, men vi får vist frem hele bredden av vår kompetanse, ikke bare til ett enkelt bransjemiljø, men til hele Norge, svarer Martin Tønnessen.

 

For mer informasjon se: www.imenco.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.36