23948sdkhjf

Felgteknikk Norge velger Pangborn slyngrenser

Felgteknikk Norge AS ble stiftet i 2012 og er lokalisert i Råde. Virksomheten er ledende i Norge på reparasjoner av alle typer felger til personbil. Nylig installerte de et slyngrenseanlegg fra den amerikanske produsenten Pangborn, og anlegget ble levert av Norspray AS.

- Vi i Felgteknikk Norge AS flyttet høsten 2020 til nye, moderne lokaler i Råde. Markedet for reparasjon av felger er i vekst, og vi ønsket å posisjonere oss for betydelig vekst gjennom en total oppgradering og industrialisering av produksjonslinjen, forklarer Scott Burns-Thomson, daglig leder hos Felgteknikk Norge AS.

Så god som ny
Store, mer kostbare aluminiumfelger er vanlige på nye biler i dag, og en premium felg kan fort koste over 15.000 kroner per stykk. 
- Det skal ikke mer til enn et uheldig møte med en fortauskant og brått så er felgen ødelagt. Med tanke på nyprisen på felger så er reparasjon svært gunstig både økonomisk og miljømessig. En reparasjon gjør felgen god som da den var ny, og det til en brøkdel av prisen, sier Burns-Thomson.
Felgteknikk Norge utfører felgreparasjoner for hele Norge. 
- Målet vårt er å gi kvalitet og service til riktig pris, og det har gitt oss en unik posisjon i et raskt voksende marked. Vi reparerer cirka 16.000 felger i løpet av året og antallet reparasjoner er raskt stigende. Bare i år har vi ansatt åtte dyktige medarbeidere, og vi er i dag 15 ansatte totalt, fortsetter Burns-Thomson og legger til:
- Når vi skal reparere en premium felg så er målet at den skal bli god som ny, eller bedre. Dette krever dyktige medarbeidere og de beste maskinene. Vi har som mål å investere i topp utstyr som kan gi de beste resultatene. Vi besluttet derfor for å investere i er skikkelig slyngrenseanlegg, og tok kontakt med Thomas Selvik i firmaet Norspray.

Fordeler med slyngrensing
- Vi i Norspray er leverandør til de fleste overflateselskap i land- og petroleumsbasert industri, samt verft, smelteverk og støperier i hele Norge, forklarer Thomas Selvik fra Norspray.
- Vi har solid bransjekunnskap, og vurderte det slik at for den typen jobber som Felgteknikk Norge utfører så var et slyngrenseanlegg fra den engelske produsenten Pangborn mest aktuelt, forklarer Selvik videre.
Pangborn leverer overflatebehandlingsutstyr og slyngrenseanlegg til kunder over hele verden. De leverer blant annet til fly-, tog-, jordbruk- og bilindustrien, og er en produsent som lager veldig gode maskiner.
Slyngrensing er fjerning av urenheter fra ulike overflater. Til dette brukes runde stålkuler eller grit, som er mer kantete. Man kan også bruke en kombinasjon av disse.
Prosessen brukes for å forberede overflater før videre bearbeiding som sveising, lakk og priming. Slyngrensing brukes til bearbeiding av metall, i alle former og fasonger, størrelser og vekt, og på sveisede konstruksjoner.
- Fordelen med slyngrensing er at du lettere avdekker overflateskader, samt får bedre kontakt mellom metallet og beskyttende belegg. Dette gir økt levetid og er den mest effektive overflatebehandlingen av metall. Slyngrensing er også miljøvennlig ved at man ikke bruker hverken kjemikalier eller syrer, kun friksjon. Alle avfallsstoffer blir sugd opp av et sugesystem inne i slyngrensemaskinen, noe som gir null utslipp av støv til arbeidsmiljøet, avslutter Thomas Selvik.

Les mer på www.felgteknikk.no og www.norspray.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093