23948sdkhjf

3D-printet propell til fransk marineskip

Naval Group produserte nylig den nye generasjonen propeller takket være en 3D printprosess i metall. 

Vi snakker ofte om de mange regler og forskrifter som er involvert i 3D-printing for luftfartsindustrien, men ting er like krevende når det gjelder additiv produksjon for maritime applikasjoner. French Naval Group, som spesialiserer seg på marine, forsvar og fornybar marin energi, var den første til å 3D-printe en fullskala propellprototyp for militær bruk, og har nå kunngjort etableringen av en neste generasjons 3D-printet propell som vil drive den franske marines Tripartite minejager FS Andromède (M643) skip. Naval Group, som designet metallpropellen, produserte den ved hjelp av WAAM-teknologi (Wire Arc Additive Manufacturing), som tidligere har blitt brukt til å fremstille andre propeller.

Vellykket forsøk

Denne propellen er en teknologisk nyvinning. Med sitt 2,5 meter spenn, som ble støttet av fem 200 kg blader, forlot utstyret verkstedene til Naval Group-området i Nantes-Indret i oktober 2020 til stedet for Brest for å kunne monteres på propellakselen. Utstyret ble overført til ubåtbasen for å bli montert på mellomakselen til Andromède i november. Sjøforsøk ble deretter utført vellykket i slutten av desember.

Verdens første 

- Å oppnå militær marinekvalitet krever streng utvikling. Nesten tre år med FoU - utført av avdelingen for teknisk og innovasjon i samarbeid med Ecole Centrale de Nantes innenfor rammen av LabCom Joint Laboratory of Maritime Technology - gikk inn i utviklingen av avleiringsprosessen for metalltrådfusjon (WAAM), sier Emmanuel Chol, direktør for Nantes-Indret-og legger til: 

- I dag er vi vitne til at den største 3D-fremstilte thrusteren i metall som noensinne har blitt produsert, og den første propellen som følge av denne teknologien, ble ombord på et militærskip og produsert for bruk utover bare sjøprøver.  

De tøffe forholdene der skipene brukes, garanterer behovet for å oppfylle strenge krav (korrosjon, utmattelse, støtbestandighet osv.). Naval Group jobbet sammen Bureau Véritas og fikk lov til å autorisere prøving av bladene produsert til et militærskip i normal drift forhold. Bladene fikk sertifisering fra Bureau Véritas.

Investerer i 3D-printing i metall

- Monteringen av denne 3D-printede propellen viser store løft for fremtiden, utaler Eric Balufin, direktør for Naval Group, og legger til:

- Denne nye teknologien vil gjøre det mulig for oss å redusere tekniske begrensninger betydelig, og derfor tillate nye produksjonsløsninger for komplekse geometriske former som ikke kan produseres gjennom konvensjonelle prosesser. Det vil også gjøre det mulig for oss å redusere produksjonstiden og dermed støtte i drift sterkt.

For mer informasjon se: www.naval-group.com

Kilde: Naval Group

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078