23948sdkhjf
Sponsored content

Slik kan du passe på at du har alle papirer på plass for tun

Det er mye man skal holde styr på når man skal ha alle papirer i orden. I Norge er det mange regler for internasjonal transport på vei, og det er derfor viktig at man er helt sikker på at man har kontroll på alt.

Forhåpentligvis kan vi hjelpe litt på veien.

Vi har altså laget en lite oversikt over et par dokumenter du må passe på at du har, samt gi deg noen gode tips til hvordan du best holder styr på det som trengs. Vi håper at dette kan gjøre det både mer forståelig og enklere for deg som kjører tungt.

Alltid ha med internasjonal tillatelse
Når du kjører internasjonal transport på vei så er det viktig at du har med tillatelse til å krysse grenser. En feil mange gjør her er at de har en tillatelse fra landet du hentet bilen i. For at dokumentet skal autoriseres i Norge er det viktig at norsk er en del av språkkombinasjonen. Les mer på autorisering.no, dersom du lurer på hvordan du kan få hjelp til dette.

 

Det finnes fire hovedtyper internasjonal transport. Her avhenger det av hvilke eller hvilket land du skal kjøre til, fra eller igjennom.

 

  • Bilateral transport
    Dette er en transport som tar utgangspunkt i lander der transportøren selv hører til eller bor, og som har endepunkt i et annet land. For eksempel for deg som skal kjøre fra Norge til Sverige.

 

  • Transittransport
    Dette er transport som tar utgangspunkt i en av to land og som går igjennom et annet land uten at man hverken tar med mer last eller passasjerer, eller setter fra seg last eller passasjerer. For eksempel om du kjører fra Norge, gjennom Sverige og ender opp i Danmark.

 

  • Tredjelandstransport
    Dette er transporttypen som tar for seg transport mellom et land du ikke er fra, og et tredjeland. Det vil si at du aldri frakter fra eller til hjemlandet ditt. Dette kan for eksempel være transport fra Tyskland til Danmark.

 

  •  Kabotasje
    Dette er transport hvor transportører fra et land kjører transport mellom to punkter innenfor et annet land. Det kan for eksempel være at du som norsk sjåfør skal frakte noe fra et punkt i Polen til et annet i Polen.

 

Transportmarkedet i Europa er enormt, men reglene er strenge. Det er derfor viktig at du har alle papirer i orden, og ikke minst husk at om du skal inn til Norge igjen så er det viktig at dokumentet er autorisert i Norge.

Send til en kollega

0.078