23948sdkhjf

Lapwing reduserer kostnadene - får kundeskryt: Satser på Hyundai-maskiner

«Den ideelle leverandør» uttaler en kunde. - Vi skal senke kostnadene men beholde kvalitet og fleksibilitet, uttaler Jone Salte, daglig leder i engineeringbedriften Lapwing AS. Med tre nyinnkjøpte Hyundai CNC-maskiner er bedriften på god vei til å nå sitt mål.

 

Litt før kakefesten begynner står kunde, maskinforhandler og fagpressen ute i solen og snakker om dagens industrimarked. Alvoret med krigen i Ukraina og usikre tider er tema, men også fremtiden for norsk industri.

- Vi behøver flere av denne typen bedrifter, de representerer selve industriånden her på Jæren, uttaler Helge Rørvik.

Han er en kjent profil fra oljemiljøet i Rogaland og jobber som teknisk rådgiver i Halliburton. Med flere tiår bak seg i bransjen vet han hva han snakker om.

- Jeg må bare få si at det er så inspirerende å jobbe med gjengen i Lapwing. De har en stå-på-vilje og nysgjerrighet som norsk industri behøver, og for oss som kunde gjennom mange år vet vi at her får de til alt. Rørvik snakker varmt om sin leverandør og samarbeidspartner, men først litt om selskapet som skal redusere kostnadene.

 

Reduserer kostnadene, også for kunder

Som takk for satsingen på Alf I Larsen som maskinleverandør, og valget av Hyundai som maskinprodusent, er det tid for kake. Vi har bygget et svært godt samarbeid med Lapwing, der vi leverer både CNC maskiner, skjærende verktøy fra Kennametall og innredning rundt maskinene. Slikt må feires med kake mener Martin Hauge Hansen, maskinselger hos Alf I Larsen.

- Vi får god oppmerksomhet rundt Hyundai CNC-maskiner i et stadig mer presset industrimarked. Ikke bare er råvarer og transport dyrere, maskinene blir også dyrere som følge av mangel på innsatsvarer verden rundt, og da er det godt å ha en stor global aktør som Hyundai som kan bidra til konkurransedyktige investeringer, mener Hansen.

- Vi er kjent som en ingeniør og produksjonsbedrift som strekker oss langt for kundene, og det skal vi fortsette med, men vi vil mer. I vår satsning innenfor maskinering vil vi også redusere kostnader slik at vi kan øke konkurransekraften i det globale markedet vi opererer i, sier Jone Salte, daglig leder og medeier i Lapwing AS.

Han mener det ikke finnes noen vei utenom kostnadsreduksjoner.

- Du kan si vi har lenge vært heldige som har kunnet operere i et marked som tillater gode dekningsbidrag. Men, ettersom det globale markedet kommer stadig nærmere den norske industrien får vi mer konkurranse på pris. Der vi før kunne føle oss relativt trygge på at en kunde i huset forble hos oss ser vi nå at det «shoppes» mye mer rundt i flere markeder. Vår konklusjon er at vi skal gjøre det billigere for oss selv og dermed også for kundene, uttaler Salte.

Han får full støtte fra Rørvik.

- Som kunde av Lapwing gjennom mange år vet vi hva vi får her, både nærhet, tilgang på kompetanse og hurtige leveringer, men vi som kjøper inn teknologi for våre internasjonale kunder får også krav til kostnadsreduksjoner, så innstillingen til Salte og hans folk er helt rett, understreker Rørvik.

 

Hyundai beste valg

Det er mange maskinprodusenter i markedet, hvorfor akkurat velge Hyundai CNC-maskiner?

- Alle vi som jobber med utvikling og produksjon kjenner til de mange fine maskinprodusentene som representeres i Norge, og vi kunne sikkert valgt en annen produsent, men vi har basert vårt valg på våre erfaringer med maskinforhandler Alf I Larsen, nærhet og tilgjengelighet og ikke minst kompetanse, svarer Salte, og legger til:

- Når dette ligger til grunn kan vi gå nærmere inn på maskinprodusent, og da har vi spurt oss rundt hos eksisterende kunder som produserer med Hyundai-maskiner. Vi har selv testet kvaliteten og når vi sammenfatter alle våre krav, også til pris, kommer Hyundai ut som vårt beste valg.

 

Standard men spesial

Helge Rørvik følger nøye med i samtalen og vil gjerne bidra:

- Jeg må få si at folkene hos Lapwing er helt utrolige. De vil alltid videre, de ser fremover og vi som kunde får alltid delta i diskusjoner som berører oss. Det gjelder alt fra ide til ferdig levert løsning like mye som valg av maskiner. Det vi ser er at med den innstillingen vil de hele tiden ligge langt fremme og få varige kunderelasjoner, noe om igjen bidrar til at vi kan komme med våre kvaliteter og hjelpe frem løsninger som vi behøver, sier Rørvik entusiastisk.

Det han sikter til er en stor testbenk som Halliburton, med mye vilje og engasjement fra Rørvik sin side, har utviklet sammen med Lapwing.

- I forrige uke hadde vi en 62 meter lang oljebrønntest i maskinen. Vi måtte ut av huset med hele stasen for å gjennomføre testen, forteller Rørvik.

- Det er et privilegium å jobbe med en så stor og krevende kunde som Halliburton. Derfor har vi tenkt til å fortsette å gjøre oss til et naturlig leverandørvalg, og det er her blant annet Hyundai kommer inn i bildet, Jone Salte blir ivrig og fortsetter:

- Når vi ser hvor mye maskinering vi kan få gjennom å investere i tre Hyundai-maskiner, som vi har testet og kvalifisert inn i våre prosesser, oppdager vi samtidig en kostnadsbesparelse som også kommer kunden til gode. Trenger vi maskiner med andre funksjoner så har vi råd til å investere i dem, og da er egentlig ringen sluttet, kunden er fornøyd, vi er fornøyde og maskinforhandler får gode argumenter for å selge sine maskiner, konkluderer Jone Salte.

 

For mer informasjon se: www.lapwing.no og www.ail.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.172