23948sdkhjf

Designmillioner skaper innovasjon

20 millioner kroner har blitt delt ut til 54 norske virksomheter over en treårsperiode som del av en unik innovasjonssatsing. Nå er det klart at Designdrevet innovasjonsprogram (DIP) videreføres.

- Det er gledelig at så mange bedrifter benytter seg av programmet. Design, teknisk kompetanse og markedsforståelse er viktig for nye og lønnsomme innovasjoner, særlig når design kobles inn tidlig i produktutviklingen, sier nærings- og handelsminister Trond Giske.

I et statsbudsjett preget av nøkternhet og innsparinger valgte Regjeringen derfor å videreføre DIP også i 2012. Samtidig er det nå blitt klart hvilke 16 prosjekter som mottar støtte i år.

Sug i markedet

- I løpet av tre år har hele 341 virksomheter fra 70 bransjer søkt om til sammen 154 millioner kroner i innovasjonsstøtte fra DIP. Interessen har vært enorm, større enn vi turte å håpe på, og viser at prosjektet fyller et tomrom i norsk innovasjonsarbeid. Det er nærmest et sug i markedet, sier Skule Storheill, innovasjonsdirektør og DIP-ansvarlig i Norsk Designråd.

Han forteller at DIP-pengene alltid har vært tungen på vektskålen som har ført til at en bedrift velger å starte et innovasjonsprosjekt. De siste tre årene har alt fra olje- og gassektor og maritim næring til teknologiselskaper, utdanningsinstitusjoner og store sykehus mottatt ideutviklingsstøtte fra nyskapingsprosjektet.

Design mot oljelekkasjer

Miljøfokuset er sterkere enn noensinne i oljebransjen. Miljøteknologiselskapet Biota Guard har utviklet et system hvor det benyttes en rekke sensorer til sanntidsovervåkning av miljøet rundt plattformer og andre installasjoner til havs. Biota Guard ønsker å samle og presentere miljødata på en måte som gir oljeselskapene best mulig beslutningsgrunnlag, og nå mottar Tananger-bedriften 420.000 kroner i ideutviklingsstøtte fra DIP.

- Vi merker at oljeselskapene blir stadig mer interessert i å få miljødata inn i operasjonsrommene, slik at leting og produksjonen kan foregå så skånsomt som mulig, sier prosjektleder Geir Strand i Biota Guard.

For at operatørene skal få et optimalt beslutningsverktøy må komplisert miljøinformasjon derfor presenteres på en mest mulig oversiktlig måte - integrert med annen operasjonell informasjon.

Biota Guard er nå i ferd med å velge designbyrå.

- Industridesignere tar utgangspunkt i arbeidssituasjonen til operatøren gjennom brukerscenarier, og hjelper oss med å finne ut hva brukeren faktisk trenger- og ikke trenger - av informasjon, sier Strand.

Stor geografisk spredning

I år var det i alt 80 virksomheter fra hele landet som søkte om totalt 34 millioner kroner - og 16 av disse er utvalgt til å motta til sammen 6,5 millioner kroner i ideutviklingsstøtte. Over tre år har 54 bedrifter fra 14 fylker fått DIP-midler.

Blant årets mottakere finner vi en hel rekke innovative private bedrifter som Ocea, TOPRO og nevnte Biota Guard, i tillegg til velkjente institusjoner som Vinmonopolet og de to universitetssykehusene i Oslo og Akershus.

- Etter prosjektavslutning blir samtlige bedrifter som har mottatt støtte besøkt og intervjuet om prosessen og resultatene, slik at vi skaffer oss et enda bedre utgangspunkt for å spre ny kunnskap om hvordan design kan være en innovasjonsdriver, sier Storheill.

Han trekker fram samarbeidet mellom kompetansemiljøene i Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Norsk Designråd som helt avgjørende for at Designdrevet innovasjon så langt har vært en suksess.

Kontaktpersoner:

Norsk Designråd, FoU- og innovasjonsdirektør Skule Storheill,

mobil 901 03 361

Norsk Designråd, informasjonsdirektør Grete Kobro,

mobil 907 65 971

For mer informasjon besøk: www.norskdesignrad.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.3