23948sdkhjf

Nessco planlegger for videre vekst

I en bransje preget av tøff konkurranse og krevende tider, hevder trykkluftleverandøren Nessco at de står trygt plassert med "beina på jorda", med fokuset rettet fremover. Som et ledd i firmaets fremtidsstrategi, har de foretatt tre nyrekrutteringer både eksternt og internt, og flere er på trappene.

Ved ansettelse av ny administrerende direktør på tampen av fjoråret, trengte man ikke å lete lenge før man hadde ny mann på plass. Riktig mann ble funnet i firmaets egen ettermarkedssjef; Geir Olav Kragnes. Han hadde den store fordelen av å allerede ha to års fartstid i selskapet og var derfor godt rustet da han tok fatt på sin nye lederrolle.

Mye erfaring

Kagnes forteller at de er størst i Norge på trykkluftservice, og at ettermarkedavdelingen teller hele 18 mann, hvorav 15 er serviceteknikere. I tillegg til disse er det salgssjef, to produktsjefer, fire uteselgere, og en inneselger. Det planlegges også å ansette en ny selger i løpet av året. Ellers er det en stabil arbeidsstokk. Blant 28 ansatte har det blitt delt ut hele tre gullklokker, så her er det mye erfaring.

Dekker hele behovet

Den ferske direktøren sier at det i bunn og grunn er en faktor som er essensiell for Nessco sin årelange suksess: - Kompetansen hos våre ansatte er det som gjør at kundene forblir fornøyd. Det er viktig å sikre påfyll av kunder og anlegg, så salg er også en sentral suksessfaktor, sier Kragnes, og fortsetter: - Som totalleverandør av trykkluft- og vakuumprodukter, står Nessco i en unik posisjon til å dekke hele trykkluftbehovet til våre kunder. Med et komplett produktspekter innen lavtrykk, blåsemaskiner, vakuum, kompressorer og etterbehandlingsutstyr, samt et landsdekkende servicenett, opplever kunden trygghet med Nessco i ryggen.

Kvalitet og service viktig

Hva ettermarkedet angår, mener Nessco å ha et av de beste elektroniske planleggingssystemene som finnes på service. «Smart-service» og teknikerne har direkte adgang fra sine nettbrett. Her mottar de sine ordre, som kan avsluttes og utfaktureres samme dag. Det blir understreket at den store mengden serviceoppdrag er en vesentlig årsak til at de har greid seg så greit gjennom tøffe tider, og at det derfor er essensielt å kvalitetssikre disse. - Som en overordnet tankegang, vil struktur og nøye planlegging føre til økt fokus, og dermed kan vi løpe litt fortere, kommenterer Kagnes.

Bli med på kurs!

Morten Krågå kan knapt kalles nyansatt med hele 17 år bak seg i firmaet. Imidlertid har han de siste tre årene vært ansvarlig for søsterselskapet TMCs satsning mot offshore i Kina, før han returnerte som salgssjef hos Nessco. Han snakker engasjert og kunnskapsrikt rundt viktigheten av kompetanse, riktig utstyr og energireduksjon, og hvordan dette kan hjelpe kundene til store besparelser. - Konsekvensene av en driftsstans er store for både små og store kunder, sågar som et lite mekanisk verksted med fem mann, så preventivt vedlikehold er essensielt." ENØK er et tema som ligger Krågå’s hjerte nær og han skal igjennom året holde fire kurs om temaet i Bergen, Oslo, Porsgrunn og Trondheim. - - ---Trykkluft er, som kjent, dyrt å produsere, og han hevder at man kan redusere denne kostnaden med hele 40 – 50 prosent ved å bruke frekvensstyrte maskiner. Dette illustrerer han ved å forklare at en bar trykkøkning krever hele syv prosent mer tilført energi. - En tradisjonell start/stopp-kompressor vil starte på eksempelvis syv bar og jobbe seg opp til åtte bar, før det stopper,imens en frekvensstyrt maskin ligger stabilt på syv bar og vil til enhver tid produsere i henhold til luftbehovet på anlegget. Dermed får man ingen unødig drift eller trykkoppgang i trykkluftproduksjonen. Vi ser ofte at på en enkel installasjon på 75 kW, kan kunden spare over hundre tusen kroner i året på energi med riktig anlegg. Da vil merinvesteringen være tilbakebetalt i løpet av få måneder. Vedlikeholdskostnadene vil også reduseres, mener Krågå og oppfordrer alle interesserte til å delta på kursene hans for å lære mer om dette.

Ny markedskoordinator

Nyeste tilskudd i Nessco-familien er Anett Endrerud, ny markedskoordinator som skal ha ansvaret for å sikre bedriften en helhetlig profil, og i tillegg ta seg av websider, nyhetsbrev og firmaets tilstedeværelse på sosiale medier. Hennes kollegaer er glade for den dosen med kreativitet hun fører med seg, og ønsker henne velkommen i gjengen.

For mer informasjon besøk: www.nessco.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078