23948sdkhjf

Gjengetapper for titan- og nikkelbaserte materialer

Som svar på en sterk etterspørsel etter driftssikre maskineringsløsninger i luft- og romfartsindustrien har Sandvik Coromant lansert nye gjengetapper- og gjengefreseverktøy for ISO S-materialer (titan- og nikkelbaserte legeringer).

Produktene er spesialkonstruert for å levere glimrende prosessikkerhet på høyverdige komponenter, slik som motorhus, og på den måten redusere vrakprosenten og maskinens nedetid.

Høy flankeklaring

Den optimerte geometrien på de nye gjengetappene for titan ble utviklet for å gi konstante og repeterbare resultater og har blant annet en liten positiv sponvinkel for krevende materialer og et innovativt, slitesterkt ACN-belegg (aluminiumkromnitrid) som bidrar til å unngå sveisesømmer. For å unngå blokkering med spon i krevende materiale har gjengeborene også høy flankeklaring for redusert friksjon. For å oppnå ekstra stabil gjengeskjæring har verktøyene for nikkelbaserte legeringer en redusert heliks på 10°.

Mindre fare for verktøybrudd

Gjengefresene produseres med MJ-gjengeformer ved en 27° heliks, den optimale vinkelen ved gjenging av eksotiske materialer. MJ-gjengeformene er dominerende i luft- og romfartsindustrien, for de bidrar til å redusere spenninger i gjengeroten på komponentene.

- Ved gjengeskjæring i nikkellegeringer er den viktigste faktoren å oppnå riktig hullstørrelse for den ønskede gjengestørrelsen, forklarer Steve Shotbolt, global produktsjef for gjenging hos Sandvik Coromant, og legger til:

- Reduksjon av innskruingslengden reduserer dreiemomentet som trengs for å drive inn gjengeboret, og bidrar til å eliminere faren for verktøybrudd. De tradisjonelle verdiene for innskruingslengde på 75 prosent betraktes nå som unødvendige når det gjelder høyfaste materialer; vanligvis er en innskruingslengde på 50-60 prosent tilstrekkelig for de fleste behov.

Motvirker problemer

Gjengeskjæring i titanlegeringer slik som Ti6Al4V er mer krevende enn i de fleste andre legerte materialer. Titan er for eksempel ikke en god varmeleder, og dette betyr at temperaturen har en tendens til å bli høy på flater og kanter på skjæreverktøyet i stedet for at varmen spres gjennom komponenten og maskinstrukturen. Denne oppsamlede varmen kan føre til brudd i skjæreggen og redusert levetid for gjengetappen. I tillegg kommer at den nokså lave elastisitetsmodulen og høye strekkfastheten til titan gjør materialet litt klemmende, slik at det "lukker seg" rundt gjengeboret, en faktor som kan føre til gjengeslitasje og brudd. Den øker også dreiemomentet på gjengetappen og reduserer levetiden.

De nye gjengetappene fra Sandvik Coromant er konstruert for å motvirke disse problemene og bidra til å øke produksjonen av mange motorkomponenter innen luft- og romfartsindustrien, blant annet hus, aksler og skiver, faktisk alle maskindeler av ISO S-materialer som omfatter stusser og/eller flenser. Verktøyene er også perfekte for andre sektorer der bruk av titan- og nikkelbaserte legeringer er vanlig, slik som olje og gass, pumper og ventiler og medisinsk utstyr, melder verktøyprodusenten.

Produserer dobbelt så mange

Produktene som presenteres, er CoroTap 200 SM for gjengeskjæring gjennom hull i titan, CoroTap 300 SM (blindhull, titan) og CoroTap 300 SD (blindhull, nikkelbaserte legeringer). Når det gjelder gjengefresing, lanserer Sandvik Coromant R217 for MJ-gjengeformer.

I en kundefunksjonstest klarte CoroTap 300 SM å produsere mer enn dobbelt så mange (17) gjengede hull på et Inconel 718-arbeidsstykke sammenlignet med et konkurrerende gjengebor (8). Ved bruk av en DMG DMU 60 CNC maskineringssenter med åtte prosent eksternt kjølemiddel, var skjæredataene identiske for begge verktøyene: spindelhastighet på 251 o/min; skjærehastighet på 6 m/min (19,685 ft/min) og fremføringshastighet på 0,907 mm/min (28 TPI).

Les mer på www.sandvik.coromant.com/sv-se/products/corotap_overview

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141