Leveringspresisjon har blitt en nøkkelfaktor i metallbearbeidingsindustrien. For Astrup AS, en av Norges ledende leverandører av metaller og plast halvfabrikata, har det vært avgjørende å tilpasse seg et marked som stiller stadig høyere krav til både hastighet og fleksibilitet.
Markedet har blitt mer krevende de siste årene, og for å kunne være i forkant av denne utviklingen har Astrup investert i nye, automatiserte lagerløsninger. Totalt har selskapet investert nærmere 200 millioner kroner, og mye av disse investeringene ligger i to store, helautomatiske plukksystemer fra den tyske leverandøren Remmert.
– Firmaet Meidell har både vært ansvarlige for salg og installasjon, og samarbeidet med Meidell og Remmert har vært eksemplarisk, forklarer Engen.
Totalleverandør
Det nye platelageret har mulighet for hele 444 tonn plater, mens det andre er et lager for stempelstenger og hydraulikkrør. Begge lagrene befinner seg i det nye bygget.
– Vi har lagt litt ekstra arbeid i å gjøre det nye bygget tiltalende. Vi har brukt egne materialer, i dette tilfellet champagne-eloksert og perforert aluminium, som bekledning på lagerbygget, og jeg synes vi har fått et svært vakkert bygg som resultat, sier Engen.
Det viktigste for Astrup var likvel at bygget skulle levere på rask og effektiv levering, som de mener er avgjørende i dagens metallmarked.
– Hos Astrup har dette blitt et tydelig konkurransefortrinn, sier Engen.
Bedriftens sortiment dekker alt fra aluminium, rustfritt stål, spesialstål og titan til plastplater, rør og stenger. Bredden i sortimentet gjør Astrup til en totalleverandør for svært mange kunder.
– Våre kunder er avhengige av å ha riktige materialer tilgjengelig akkurat når produksjonen krever det. Tiden da man kunne vente en uke eller mer på leveranser er over. I dag er rask levering en forutsetning for å holde hjulene i gang, forklarer Engen.
Større kolli
For å oppnå maksimal hurtighet har Astrup lagt vekt på strømlinjeformede rutiner. Ordremottager kan behandle bestillingen direkte fra kontoret, og derfra går alt automatisk.
Så snart en ordre er registrert i systemet, settes prosessen i gang. Kolli blir plukket og gjort klart for henting, og transportøren kan hente varen nærmest umiddelbart.
– Det gir oss en presisjon og hurtighet som kundene setter stor pris på, sier Engen.
Markedet har også endret seg betydelig de siste årene. Skjærebordene hos kundene har blitt større, og dermed har behovet for større plater økt.
– Nesten alle kunder bestiller nå plater i formatet 1,5 x 3 meter, og vi leverer mye hele kollier. Omtrent 70 prosent av alle våre tynnplatebestillinger i disse dager levert som helkolli, utdyper Engen.
Raskt levert – som lovet
Den platebearbeidende bransjen har de siste årene beveget seg mer i retning av «just-in-time»-leveranser, på samme måte som man lenge har sett i bilindustrien og annen serieproduksjon.
– Våre kunder ønsker å binde minst mulig kapital i lager. De vil ha varene levert akkurat når de trenger dem. Med vekt på rundt ett tonn per kolli er dette varer som krever både effektive logistikkløsninger og godt planlagt transport. Da må vi være i stand til å levere med høy presisjon, og vi må ha logistikkapparat som tåler korte ledetider. Det er dette vi har lagt opp til med vår ekspressmodell, forklarer Engen.
For Astrup handler satsingen på ekspresslevering ikke bare om å møte dagens behov, men også om å ligge i forkant av utviklingen. Leveringspresisjon blir stadig viktigere. Kundene forventer ikke bare at varene kommer raskt, men også at varene kommer når de er lovet.
Effektiv logistikk og ekspresslevering er blitt en avgjørende faktor i metallmarkedet, og det krever en kombinasjon av automatisering, god lagerlogistikk og tett samarbeid med transportører.
– Dette er en satsing vi har stor suksess med, og noe vi kommer til å videreutvikle fremover, avslutter Engen.
For mer informasjon se: www.astrup.no