23948sdkhjf

Schunk om digital utvikling i det industrielle metaverset

Det industrielle metaverset effektiviserer og akselererer industrielle prosesser. Ved å bruke digitale tvillinger og kunstig intelligens, kan automatiseringsoppgaver planlegges digitalt, simuleres og optimaliseres før de fysisk implementeres. Den tyske spesialisten innen verktøy og oppspenning, gripeteknikk og automatiseringsteknikk - Schunk -forbedrer sin portefølje med digital engineering for å frigjøre nye potensialer og øke kundeproduktiviteten.

Industrien står overfor utfordringen med å produsere ansvarlig, fleksibelt og effektivt. Utviklingen av nye produkter og nødvendige produksjonskonsepter må nå implementeres mye raskere og kunne tilpasses varianter og variabler. Det industrielle metaverset skaper et virtuelt, interoperabelt digitalt rom for dette formålet. Her kan automatiseringskonsepter allerede planlegges, testes grundig og optimaliseres – mye raskere og mer omfattende enn det noen gang ville vært mulig i den virkelige verden. Virtuell simulering akselererer ikke bare utviklingen av nye produkter og systemer, men reduserer også igangkjøringstider, produksjonsavbrudd og kostbare etterkorrigeringer. Schunk bruker også dette til å utvikle nye digitale komponenter, og for å drive teknologisk fremgang på alle områder innen automatisering.

Digitale tvillinger for fleksibel produksjon

Kjernen i hver simulering er den digitale tvillingen – en virtuell representasjon av et fysisk objekt eller en prosess. Denne modellen muliggjør sanntidssimulering av nye arbeidsflyter og interaksjoner mellom ulike prosesskomponenter. Schunk bruker en fem-trinns tilnærming for å utvikle nøyaktige digitale tvillinger. Hvert trinn foredler gradvis komponenter og sammenstillinger fra klemme-, gripe- og automatiseringsteknologi for å speile deres fysiske motstykker. Disse digitale tvillingene omfatter ikke bare elektriske egenskaper og grensesnitt, men også fysisk atferd som kraft, friksjon og slitasje. Selskapet har med suksess digitalt modellert den komplette fysiske oppførselen til flere produkter, inkludert nye mekatroniske parallelle og sentriske gripere. Et betydelig fremskritt er Schunks KI-støttede 2D Grasping Kit, som automatiserer repeterende sorterings- og håndteringsoppgaver. Dette settet består av et kamera med linse, en industriell PC, KI-programvare og en applikasjonsspesifikk griper, som muliggjør pålitelig håndtering av tilfeldig ordnede deler selv under varierende forhold. 2D Grasping Kits innovative design ga den den prestisjetunge Hermes Award på Hannover Messe, og satte nye standarder innen fleksibel og intelligent automatisering.

Virtuelle virkeligheter

Som en teknologipioner forfølger Schunk en klar visjon: å forenkle kundenes inntreden i automatiseringsverdenen.

- Ved å simulere automatiseringsoppgaver tilbyr vi dem en svært raffinert og produktiv løsning, raskt optimert for deres produksjonskrav, sier Timo Gessmann, CTO i Schunk.

- Takket være KI kan vi forenkle engineering betraktelig. Med digitale verktøy og simuleringer kan alle varianter valideres digitalt på kort tid.

I utviklingen av digitale tjenester er Schunk avhengig av teknologipartnerskap. For eksempel bruker selskapet verktøy som ISG Virtous eller Nvidia Omniverse for å simulere og planlegge komplekse automatiseringsprosjekter. Partnerskap som det med Nvidia fungerer som en katalysator for utvikling av KI-baserte løsninger innen simulering og produksjonsoptimalisering. Gjennom simuleringer i det industrielle metaverset lager Schunk syntetiske data for å støtte opplæringen av KI-modeller. På Nvidia GTC i mars 2025 presenterte den ledende utviklerkonferansen for kunstig intelligens, Schunk og Schaeffler en fellesutviklet simulert monteringsapplikasjon innen robotikk, der 5-fingerhånden SVH, utviklet av Schunk, skrur komponenter inn i et girhus. Applikasjonen demonstrerer hvordan grensene for intelligent automatisering kan utvides og utnyttes for industrien. Schunk tilbyr passende ende-på-arm-komponenter for alle typer robotikk, fra industriroboter til cobots og humanoide roboter, samt de åpne digitale byggeklossene for disse applikasjonene.

For mer informasjon se: www.schunk.com

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.159